Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over het aanmeldsysteem

Hieronder geven we een antwoord op enkele veel voorkomende vragen. Heb je toch nog een andere vraag, stel ze dan aan de helpdesk.

Onze medewerkers helpen je graag verder van maandag tot vrijdag tussen 9 en 16 uur.

Telefoon: 0800 62 185
e-mail: helpdesk.meldjeaan@antwerpen.be

Opgelet:  We werken nog aan de veelgestelde vragen. Vanaf eind januari vind je hier een ruim overzicht. 

1. Waarom aanmelden?

Een tijd geleden besliste het Lokaal Overlegplatform Antwerpen secundair om een gezamenlijk aanmeldsysteem ‘Meld je aan’ te gebruiken. Zo willen de scholen ervoor zorgen dat zo veel mogelijk kinderen in de school van hun keuze kunnen inschrijven. Daarnaast willen de directies ook voorkomen dat er wachtrijen aan de schoolpoorten ontstaan.

2. Wat is 'Meld je aan'?

‘Meld je aan’ is een centraal aanmeldsysteem op initiatief van het lokaal overlegplatform (LOP) secundair onderwijs Antwerpen in samenwerking met de stad Antwerpen. Alle Antwerpse secundaire scholen werken voor het schooljaar 2021-2022 met dit systeem voor de inschrijvingen in het eerste jaar. Dit jaar sluiten ook 2 scholen uit Kapellen en één school uit Stabroek aan. Dankzij ‘Meld je aan’ krijgen ouders gelijke kansen om hun kind in te schrijven in hun school van keuze. Via de website worden ouders stap voor stap door de aanmeldingsprocedure geleid.  

3. Heb ik met dit aanmeldsysteem nog een vrije keuze?

Je kiest vrij voor welke school of scholen je je kind aanmeldt. Op die manier krijg je enkel een toewijzing of een wachtplaatsnummer bij de scholen waarvoor je koos.

Als er meer kinderen willen inschrijven dan er plaatsen zijn in een school, dan worden de beschikbare plaatsen op een eerlijke en transparante manier verdeeld via Meld je aan. Elk kind heeft evenveel kans op een plek.

4. 

 

5.

 

6. 

 

7. 

  

8. 


 
9. 

 

10. 

 

11.

 

12. 

 

13. 

 

14. 

 

15.

 

16.

 

17. 

 

18.

 

19. Wat is een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving?

Een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving is het officieel bewijs van de plaats van jouw kind op de wachtlijst van een school. Je krijgt voor elke school waar je kind op de wachtlijst terecht kwam een aparte mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving. 

20. Hoe werkt een wachtlijst voor een school?

Het systeem kent steeds een plek toe in de hoogst mogelijke school van voorkeur. Is dit niet jullie eerste keuze dan komt je kind automatisch op de wachtlijst van de scholen die hoger op jullie voorkeurslijst stonden.

Als er een plaats vrijkomt in één van deze scholen, contacteert de school de mensen op de wachtlijst. Zo kan je er misschien toch nog inschrijven. Dat kan ook nog als je je kind ondertussen al in een andere school hebt ingeschreven. Opgelet: als je achteraf inschrijft in een hogere school van voorkeur, dan wordt je kind automatisch van de wachtlijst geschrapt van de scholen die lager op jullie voorkeurslijst stonden. De wachtlijst is geldig tot 7 oktober 2020. Na 7 oktober neem je best contact op met de school zelf.

Na de start van de inschrijvingen zullen er verschuivingen zijn op de wachtlijsten. Wil je weten op welke plaats je kind op de wachtlijst staat, log dan in met je gebruikersnaam en paswoord op deze website.

21. 

 

22.

  

23. 

 

24. 

 

25. 

  

26. 

 

27. 

 

28. 

 

29. 

 

30. 


 

31. 


 

32. 

  

33. 

 

34.